Kinderen

Kinderen

Neurofeedback is uitermate geschikt voor kinderen.

Neurofeedback wordt in principe op dezelfde wijze aangeboden aan kinderen als een volwassenen. Ook bij kinderen word de therapie in Almelo en in Enschede door een ervaren psycholoog gegeven. We hebben ook een kinderpsycholoog bij ons in het team. Er zijn verschillende spellen die het kind te zien krijgt om het brein te trainen. Het spel waarmee het kind punten kan halen. Kinderen die beginnen met de neurofeedbacktraining kunnen van ons een boekje krijgen: "Thijs leert zijn hoofd leegmaken" In dit boekje staat alle uitleg over onze training nog even eenvoudig beschreven. Ook voor de ouders is dit erg leuk om door te lezen. In dit boekje worden dan ook de veranderingen, de trainingen en andere bijzonderheden beschreven door de behandelend therapeut. Dit boekje is ook mooi te gebruiken voor bijvoorbeeld een spreekbeurt op school. 

Wanneer is gekozen voor neurofeedback behandeling, is er ook wel degelijk aandacht voor andere benaderingswijzes van de klacht. Ook gedragsmatig en cognitief gezien wordt er de nodige behandelingen en begeleiding aangeboden. Soms wordt het kind gevraagd actief aan een opdracht te werken.
Alle behandelings vormen worden in Enschede en Almelo aangeboden door een ervaren psycholoog.

Aan de hand van herkenbare voorbeelden wordt aan het kind uitgelegd hoe de hersenen normaal gesproken werken. Meestal wordt een groep kinderen als voorbeeld genomen; als de kinderen allemaal door elkaar praten kan niemand meer begrijpen wat ze allemaal vertellen. Zo werkt het ook bij de hersenen; als alle hersencellen tegelijkertijd actief zijn, is het onduidelijk wat er exact verteld wordt en weet het brein niet meer goed wat te doen. Bedoeling is dan ook dat het brein leert om de hersenen gestructureerd actief te laten zijn. Dit oefenen we dus met behulp van een dergelijk computerspelletje, wat speciaal is vormgegeven om aandacht van de kinderen zo lang mogelijk vast te houden, met voldoende beloningsmogelijkheden erin verwerkt. We belonen in feite het goede gedrag  (goede activiteit in het brein) met als doel toename van dit gewenste gedrag. Dit gedrag wordt in principe onderdeel van een automatisch proces in het brein, waardoor het kind het in feite niet kan verleren. Vergelijk het met leren fietsen: Het leren fietsen is lastig, maar op den duur wordt al het geleerde geïntegreerd in 1 autonoom proces. Iedere keer wanneer het kind daarna op de fiets plaatsneemt, wordt dit proces uitgevoerd en fietst het kind.