Veel gestelde vragen over neurofeedback

Hoeveel behandelingen heeft men nodig?

De meeste mensen hebben baat bij 20 tot 25 sessies. Dit is afhankelijk van de specifieke aandoening of klachten, de ernst van de klachten, de huidige levensomstandigheden en de levensstijl. Soms ervaren mensen al binnen 10 sessies aanzienlijke verbeteringen in hun welzijn en functioneren. Om deze nieuwe norm te stabiliseren en te integreren is het raadzaam om nog wel enige tijd door te gaan met de behandelingen zodat het geleerde patroon beter verankerd en daardoor blijvend van aard is. Er zijn minimaal 10 tot 15 neurofeedback behandelingen nodig voor een blijvend resultaat. Als u na 10 - 15 behandelingen geen verandering ervaart dan worden de neurofeedback trainingen beeindigd.

Kan men ook een paar behandelingen doen?

Wanneer je een diepgaande en meer blijvende verandering wilt, dien je een lange serie neurofeedbackbehandelingen te doen. Je kunt echter ook kiezen voor een korte Neurofeedback- en coachingtraject. Bijvoorbeeld om je door een moeilijke periode heen te helpen, een bepaald patroon te doorbreken, of je te motiveren `gezonde` keuzes te maken.

Hoe vaak behandel je?

Doorgaans beginnen we met twee keer per week, en dit 10 keer. Daarna gaan we zo snel mogelijk afbouwen in overleg met de cliënt. Hoe snel dit kan is per cliënt verschillend.

Wanneer begin je wat te merken?

Dit verschilt per individu. Er zijn mensen die al tijdens de eerste sessie ervaren hoe de behandeling ontspant, hoe ze rustiger, kalmer en meer helder worden. De meeste mensen ervaren een verschuiving in hun dagelijks leven ergens tussen de vijfde en tiende sessie. Dit hoeft niet per se gerelateerd te zijn aan de klachten waarvoor men in eerste instantie kwam. Zo kan iemand die behandeld word om het concentratie vermogen te vergroten, in eerste weken ‘alleen’ merken dat hij beter slaapt, een beter humeur heeft, en zich rustiger voelt van binnen. In welke vorm de verandering ook optreedt, het geeft aan dat de hersenen reageren op de informatie die ze ontvangen. Ten slotte is er ook nog een groep mensen voor wie de vruchten van de behandeling even op zich laten wachten, ergens tussen de twaalfde en vijftiende sessie. In het algemeen word het wachten beloond. Voor de laatste groep geldt vaak dat de omgeving (echtgenoot, kinderen of collega’s) de verandering al wel heeft opgemerkt.

Welke verandering kan ik precies verwachten?

  • De behandelingen geven een gevoel van innerlijke rust, kalmte, helderheid, vreugde. De slaap verbeterd. Je slaapt makkelijker in en wordt meer uitgerust wakker.
  • Je stemming verbeterd en wordt gelijkmatiger. Prikkelbaarheid en gevoelens van irritatie verminderen of verdwijnen.
  • Je maakt je minder zorgen, bent met je aandacht bij wat er op dat moment is. Door elkaar vliegende gedachten, maken plaats voor meer gericht kunnen denken. Je stressbestendigheid wordt vergroot, je raakt minder snel gestrest en je hersteld er sneller van.
  • Angsten in verschillende vormen nemen af.
  • Je krijgt meer overzicht en kun je focus houden op dat wat werkelijk belangrijk is.
  • Je zelfvertrouwen neemt toe. Je kunt beter bij jezelf blijven. Meer jezelf zijn.
  • Doordat je verbonden bent met jezelf, ben je minder gevoelig voor andermans negatieve stemmingen.
  • Je krijgt meer grip op jezelf. Automatische, onbewuste en zelfs dwangmatige gedragspatronen maken meer plaats voor zelfbewustzijn en een grotere vrijheid en vermogen om ‘gezonde’ keuzes te maken.
  • Lichamelijke symptomen en klachten verminderen en sommige verdwijnen zelfs.

Zijn er bijwerkingen?

Nee. Hooguit kunnen sommigen, net zoals na een diepe ontspanning, een enkele keer na de behandeling voelen hoe moe ze eigenlijk zijn. Voor sommige mensen kan het in de eerste fase van de behandelingen schommelend gaan, wisselend tussen goede en slechte dagen.

Werken de behandelingen bij iedereen?

Over het algemeen zijn 9 van de 10 cliënten tevreden over de behaalde resultaten.
Overigens zijn er wel omstandigheden die belemmerend kunnen werken:

  • Wanneer bijvoorbeeld meerdere kinderen in het gezin ADHD-klachten hebben, kan het langer duren voor en stabiele positieve resultaten ervaren worden.
  • Langdurige stressvolle omstandigheden waar men zelf weinig tot geen invloed op heeft.
  • Ongezonde leefgewoonten die voort blijven bestaan, beperken optimale behandelresultaten.
  • Wat kan men zelf doen om bij te dragen aan een optimaal behandelingsresultaat?

Levensstijl speelt een belangrijke rol. Door in voeding slaap en vrijetijdsbesteding gezonde keuzes te maken, kan men bijdragen aan een optimale flow, welzijn en functioneren. Door een beter functioneren van de hersenen, krijg je eerder signalen van je brein wanneer je bepaalde grenzen hebt overschreden. Je wordt je meer (zelf)bewust van wat goed voor je is en wat juist niet. Het wordt bijvoorbeeld makkelijker om te stoppen met slechte voedingsgewoonten of verslavingen omdat er een meer rust en emotioneel balans is.

Zijn de resultaten van de behandelingen blijvend?

De hersenen leren na elke behandeling, net zoals dat het geval is bij lezen of fietsen. De geleerde patronen kunnen door omstandigheden wat vervagen maar de effecten van het werkelijke leren blijven bestaan. Tegelijkertijd is het een gegeven dat de mens en het brein levende organismen zijn: hevige of langdurige stress, chemicaliën, alcohol allergene voeding of een narcose hebben invloed op ons.

Wanneer ons brein deze nieuwe geleerde patronen goed heeft verankerd dan kunnen ze veel beter dan voorheen tegen een flinke stoot. Een getrainde brein is snel in staat om het nieuwe gezonde patroon weer op te pakken.